26 februari 2012

Typ marknadsföring

I dagar som dessa då all media i hela landet går bananas över att en ny tronarvinge har fötts kan man inte undgå att tänka på det här med marknadsföring. Det är helt otroligt vad hovet lyckats väl med att få all journalistik att bli fullständigt raderad och ersatt av fjäskigt berättande. De behöver inte ens anstränga sig (förutom Victoria lite denna gång). Allt de behöver göra är att smälla på lite glamour, som med barnafödandet eller med bröllopet härom året, så glömmer medierna och svenska folket allt om horor till kaffet och nazipengar i skjortärmen. Hovet glider undan all kritik med ett "nu ska vi ba... typ... ha kul ett tag".


I förra veckan var jag i mataffären och botaniserade bland de olika matvarorna. I frysdisken fann jag ett paket med vegetarisk kyckling. Många är det som undrat varför det skapas vegetariska matprodukter vars mål är att efterhärma köttprodukter. Delvis tror jag det är för att en del vegetarianer vill kunna äta sin barndoms maträtter, men mest tror jag det handlar om att tillverkarna vill finna nya målgrupper för sina varor. Det är trots allt inte så där väldans miljö- och energiriktigt att stoppa i sig kött, vilket troligen kommer bli alltmer tydligt i en närstående framtid. Därför gäller det att locka med lite läckra alternativ och att ligga i tiden rent språkligt. Vad passar då bättre än att locka med Vegetariska filéer- typ kyckling?




Även den mest rabiata köttätaren måste bli lockad av något som smakar typ kyckling. Folk äter väl i princip vad som helst bara det marknadsförs som att smaka typ kyckling. Jag antar att det är på det sättet som vi har fått ett gäng strutsfarmar i vårt land.
   Jag kände mig i alla fall manad att köpa hem ett paket filéer- typ kyckling och kan meddela att de nog också smakade typ kyckling. Eller åtminstone typ någonting.

Om den dagen kommer då hovet tappar i popularitet hos folk och hos media tycker jag de ska dra till med någon klatschig slogan i stil med de vegetariska filéerna. Det kan vara något på temat: Kungahuset- typ folklig. Den skulle nog rätt många gå på. Nästan så man tror att kampanjen redan är lanserad.

För övrigt har jag hållit på att skriva det här inlägget i drygt två dygn, men blivit ständigt avbruten av en gnällig dotter som inte vill annat än att vara i någon av föräldrarnas famn. Hon vill närmare bestämt vara gnällig i våra famnar. Något irriterande i längden, men kanske hon kunde lansera det som: Gnällighet- typ kärleksfull närhet?


Inga kommentarer: